Observeren

Regelmatig observeren wij de kinderen. We kijken dan naar wat ze doen, hoe ze dat doen, met wie ze dat doen. We bekijken hoe en of ze contact met andere kinderen maken, kijken of ze praten tijdens hun spel en of ze doen wat andere kinderen doen.

Door goed te kijken naar kinderen leer je ze goed kennen. We snappen daardoor dat sommige kinderen in de (ochtend)kring niet zoveel zeggen (en wij ze gekscherend “Lid van t Willem de Zwijgercollege noemen) en ons daarom niet zoveel zorgen maken daarover. Veel kinderen die in de kring weinig tot niets zeggen, hoor je op de commode wel of tijdens het spel. Dan weten we dat het in de kring ook wel komt.

In het spel kun je ook veel ontdekken. Soms lijkt het spel van een kind “agressief” maar is een kind juist aan het ontdekken hoe iets werkt. Of een kind wat aan de zijlijn blijft lijkt misschien alleen en moeilijk met contact maken, maar het kan ook zijn dat hij of zij kijkt wat anderen doen en later vol vertrouwen zelf het spel gaat spelen.

Enorm nuttig dus om goed te kijken naar kinderen. We leren van ze en kunnen dan het juiste bieden; iets wat wij echt belangrijk vinden. Want kinderen die op hun niveau worden aangesproken, zullen zich ontwikkelen!