Verkeer en de hulpdiensten

Afgelopen week zijn we begonnen met het nieuwe thema. We werken over verkeer, verkeersveiligheid en de hulpdiensten. We zijn de week gestart met het lopen van een rondje door de buurt, daarbij vooral lettend op de verkeersborden in onze omgeving. We wezen de kinderen op de verschillende borden en uiteraard hebben we het over de betekenis van de borden. De kinderen wisten al vrij veel, of konden met hun eigen kinderlogica het verkeersbord een betekenis te geven (“Hier moet je hand in hand lopen” bij het bord van het voetgangersgebied). Heerlijk. We zijn benieuwd of de kinderen er thuis ook over hebben gesproken.

In de klas zijn we bezig geweest met het spelen in de hoeken; we hebben een bus staan waar kinderen met een OV-chipkaart in kunnen checken, een hoek waar de treinbaan gemaakt kan worden, een autohoek met wegdelen en auto’s, een zandtafel met graafauto’s en veel boeken in het thema. Ook de nieuwe puzzels vallen in de smaak.

De kinderen hebben zelf al een hulpdienstvoertuig geknutseld, of vuur gemaakt met rode en oranje verf. Volgende week gaan we verder met bovenstaand. Wij vinden het prettig dat er al zoveel is meegenomen door de kinderen aan boeken of speelgoed wat met het thema te maken heeft; dat betekent dat het thema leeft onder de kinderen.