Kijken en handelen

Afgelopen week was er een mooi voorbeeld van ons kijken en handelen. De hele week zijn we in de gymzaal geweest. We zetten elke keer wat anders neer en kijken goed wat dat met de kinderen doet. Soms zie je iets gebeuren waar je als leerkracht iets mee wil, of beter nog, zou moeten.

Zo was er vorige week een meisje wat wat “verloren” rondliep in de gymzaal. Het parcours wat we hadden neergezet had ze al een paar keer gelopen en daar was duidelijk geen uitdaging meer te halen voor haar. Waarin dan wel?, denken wij dan meteen.

We hebben in de gymzaal ook materiaal waarop kinderen kunnen lopen. Dit zijn een soort opstapjes in verschillende kleuren die je aan elkaar kunt leggen om een parcours te lopen. We vroegen het desbetreffende meisje of zij deze opstapjes op de volgorde van de regenboog kon leggen. Een schot in de roos, zo bleek! Niet alleen werd dit parcours in de regenboog gelegd, maar binnen no time waren bijna alle kinderen mee aan het doen. Ze legden alles wat we hadden op kleur op de juiste plek bij de regenboog. Wat een betrokkenheid! Fantastisch om te zien. We zongen er een lied bij:

rood, oranje, geel, groen, blauw paars! En voor de kinderen die de verdieping aankunnen: red, orange, yellow, green, blue, purple. Meteen een lesje Engelse kleuren meegepakt.

Terug in de klas gingen we nog verder met de regenboog. Er werd geschilderd, gekleurd, gescheurd en geplakt en ondertussen maar zingend van de kleuren van de regenboog. Een mooi voorbeeld van wat goed kijken naar kinderen kan doen.

Het meisje heeft verder een heerlijke dag gehad en ging met verschillende regenbogen naar huis.