Zo wonen wij

Afgelopen week zijn wij gestart met het thema “Zo wonen wij”. We hebben met elkaar besproken welke kamers er allemaal in een huis zijn en wat je daar dan kunt doen. Dit levert altijd mooie gesprekken op.  Sommige kinderen hebben een huis met een plat dak, anderen met een puntdak. Er zijn huizen die een trap hebben om binnen te komen, maar ook huizen met een lift, zoals een flat. Er zijn huizen met veel slaapkamers en huizen met weinig slaapkamers. Wat gebeurt er in de keuken en hoe noem je de plek waar de bank staat bijvoorbeeld. Allemaal uitbreiding van woordenschat, maar ook besef dat het bij iedereen anders is. We lezen hierbij de verhalen van Bas uit de methode ‘Doe meer met Bas’. Hierbij hoort een praatplaat die aanleiding is om tot nog meer gesprekken te komen. Ook gebruiken wij de praatplaten van de methode ‘LOGO3000′. Hierop staan foto’s van spullen die in huis voorkomen. Deze platen hangen ook in de klas.

In de klas hebben we huizen van duplo gebouwd, huizen geschilderd, in de huiskamer gespeeld en het spel “wie woont er waar?” gespeeld. Bij dit spel moet je goed nadenken. Je krijgt aanwijzingen waar poppetjes wonen, maar moet zelf bedenken waar dan een derde poppetje woont. Logisch leren denken dus. Het loopt op in moeilijkheidsgraad, want het kan uitgebreid worden met 4 of zelfs 5 huisjes en dan moet je ook nog nadenken welk huisdier er bij wie woont en in welke huisje dat dan is. De kinderen die dit gespeeld hebben waren zeer enthousiast, dus we laten het spel nog even in de klas staan.

Hieronder een overzicht in foto’s: