Kruidnoten bakken

Een extra blog over vandaag. Het was een bijzondere dag, want vandaag mochten de kinderen kruidnoten bakken. Dit ging niet zomaar natuurlijk. Eerst bekeken we met elkaar in de kring wat we eigenlijk allemaal nodig hebben om te kunnen bakken. In ieder geval ingrediënten, zoals speculaaskruiden, boter en zelfrijzend bakmeel. Maar ook andere benodigdheden, zoals een weegschaal (“Die heb ik thuis ook, om je voeten te wegen!”.  Mooie aanleiding om het verschil tussen een personenweegschaal en een keukenweegschaal uit te leggen), een lepel en een beslagkom.

Nadat we alle ingrediënten verzameld hadden, mochten er 3 kinderen het deeg maken. Aan de hand van foto’s met daarop het ingrediënt met de benodigde hoeveelheid, konden de kinderen aan de slag. Als je 125 gram suiker nodig hebt en er staat 128 gram, is dat dan goed? Daarna lekker kneden. En ja, daar krijg je vieze handen van. Maar…die kan je weer wassen.

Het deeg gekneed; klaar om de balletjes te rollen. Alle kinderen mochten kruidnoten rollen en op de bakplaat leggen. Met zijn allen naar de oven. “Maar daar is toch de oven!”, wijzend naar de huishoek. Heerlijk. Deze keer mogen we naar de echte oven, die juf Eva al had opgewarmd. Op de foto staat 15 minuten bakken, dus zo gezegd zo gedaan. De wekker gezet en tijdens het eten en drinken ging de wekker al af. Tijd om te kijken of ze gelukt zijn!

Helaas…..tóch te lang in de oven geweest. Een deel van de kruidnoten hartstikke verbrand. “En nu?” “Hoe gaan we hiermee om?”. We hebben er meteen een gesprek over fouten maken aan vast geknoopt. “Hoe kwam dit? Wat moeten we de volgende keer anders doen? Hoe gaan we dit oplossen?”. We kwamen met elkaar tot de conclusie dat we hiervan kunnen leren; “eerder bij de oven kijken”, “minder lang in de oven doen”, “de oven lager zetten”. Jammergenoeg konden dus niet alle kinderen vandaag pepernoten mee naar huis krijgen. Gelukkig zijn onze kinderen goed in delen en hebben de kinderen die alleen vandaag kwamen de niet verbrandde pepernoten mee naar huis gekregen. Morgen doen we het nog een keer, met de lering van vandaag.

Hieronder wat foto’s ter illustratie.

Als eerste alle ingrediënten verzamelen.
“Hebben we alles wat we nodig hebben?”. Een goede activiteit voor woordenschatuitbreiding.
“Is dit teveel, te weinig of precies goed?”
Het deeg mag goed gekneed worden.
Uiteraard hoort schoonmaken er ook bij.
We hebben samen de juiste volgorde bepaald.
Lekker door je handen laten rollen – een goede sensomotorische oefening.
Het is nog best lastig mooie, ronde balletjes te krijgen. Niet te groot maar ook niet te klein.
Het resultaat, nu de oven in!
De oven is wat verder weg, dus op weg naar het andere lokaal.
Och jee, verbrand! En nu? Er ontstond een mooi gesprek over fouten maken en ervan leren.
Welke kunnen we verdelen en welke zijn te verbrand? Kunnen we alle lekkere pepernoten eerlijk verdelen?

 

Hieronder nog de link naar het recept wat wij gebruikt hebben.

Kinderpagina